Viktigt hålla magen igång

Det finns ett engelskt ordspråk som säger ”an apple a day keeps the doctor away”, vilket inte är speciellt konstigt. Äpplen är nyttiga helt enkelt och vi bör ju äta frukt och grönt. Dess svenska form är dock lite mer underlig: ”ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen”. Jag förstår, vem som än försökte översätta det engelska originalet ville rimma till det. Men det gör det också lite konstigt. Har äpplen egentligen någonting specifikt med magen att göra, förutom att man får ont i den om man äter för många? Nej, knappast, förutom då att äpplen är allmänt bra för hälsan. Men den som är mån om sin mage bör kanske inte först och främst äta äpplen. Äpplen innehåller ju inte speciellt många fibrer och det är ju fibrer vi vill åt för att bättra på matsmältningen och på så sätt hjälpa magen.

Fibrer för magen
Att fibrer är bra för magen och matsmältningen vet vi allihopa. Det har vi fått oss itutade sedan barnsben och till skillnad från mycket annat som vi fick lära oss som barn så är det dessutom helt sant. En fiberrik kost är bra, helt enkelt och tyvärr är det så att de flesta av oss får i sig för lite fibrer. För mig som ofta är på resande fot kan det här bli lite av ett problem; det är lite svårt att kontrollera sina kostvanor när man ständigt och jämt är på resande fot. Därför försöker jag kompensera genom att de måltider där jag själv kan välja äta mat som är rik på fibrer. Eller, rättare sagt, jag använder mig av ett litet kosttillskott som inte bara ger mig de fibrer jag behöver utan mycket annat också.

Magiska frön?
Det handlar om någonting du säkert har hört talas om – chiafrön. Chiafrön har ju blivit lite på modet och det är inte så konstigt med tanke på alla dess goda egenskaper. Chiafrön ger inte bara rikligt med fibrer utan innehåller även en form av omega-3 fettsyra, antioxidanter, järn och kalcium. Nyttiga saker alla som hjälper till att bygga skelettet, motverka cancer och mycket annat bra. Kort sagt, det är inte bara för magens skull som jag använder mig av chiafrön utan de hjälper till med lite allt möjligt smått och gott som för människor att må bättre och leva längre.

chiapudding

Chiapudding – mums!

Det är också bra att de innehåller så mycket av alla de där bra sakerna så att man inte behöver använda så stora mängder. En matsked eller två på frukostflingorna till exempel räcker långt. Men det går också att göra en hel massa annat spännande med chiafrön, som smoothies, puddingar och liknande, om man känner att man har lite mer tid på sig. Och det är gott! Själv har jag sällan den tid som krävs för att prova på ”riktiga” recept, men pudding med chiafrön har jag provat några gånger, med olika bär, och det kan jag verkligen rekommendera. God och nyttig efterrätt – på denna sida hittar du massor av recept när det kommer till chiafrön.

Själv köper jag mina chiafrön online, hos Svenkshälsokost.se. De har flera olika att välja mellan och för den som bara tänkt sig att testa för att se vad det är för någonting finns det små förpackningar som inte kostar så mycket. Besök butiken här och kolla om det verkar vara någonting för dig (det borde det vara, om du är mån om din hälsa). Jag lovar, chiafrön gör under!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *